In 6 stappen naar een aantrekkelijke nieuwsbrief

Hoe maak je een aantrekkelijke nieuwsbrief?

Wat leuk dat jij ook een nieuwsbrief gaat versturen! Dat is echt goed voor je online zichtbaarheid. Hiermee kun jij jouw doelgroep informeren en inspireren op een frequente basis. Je kunt laten zien dat jij kennis hebt die je graag wilt delen. Je wilt je doelgroep graag van waarde voorzien.

Stap 1 Frequentie

Je begint met een nieuwsbrief, omdat je dus graag iets overbrengen op jouw doelgroep. Het allerbelangrijkste is dat jij voor jezelf vaststelt hoe vaak je een nieuwsbrief de deur uit doet. Je wilt namelijk een bepaald ritme aanhouden. Dat is belangrijk om je lezer te boeien. Als je nieuwsbrief te vaak komt wordt dat vervelend en zullen mensen zich uitschrijven. Komt hij te weinig, dan wordt je weer niet serieus genomen. Beslis of je wekelijks, 1x in de 2 weken of 1x per maand een nieuwsbrief maakt. Plan vervolgens in je agenda dedicated tijd in om de content te maken. Zonder content geen nieuwsbrief!

Stap 2 Doel

Denk na over het doel van jouw nieuwsbrief. Wil je informeren of wil je inspireren? Misschien wil je wel mensen op de hoogte brengen van een nieuw product of dienst. 

Wat wil je de lezer meegeven, wat kunnen ze van jou leren? Bedenk dit vooraf.

Stap 3 Inhoud

Nu je weet wat je frequentie en doel is, is het tijd om de inhoud in elkaar te zetten. Zorg dat je teksten makkelijk leesbaar zijn. Wissel tekst af met beeld. Dat zorgt dat het minder saai oogt. Werk met titels, alinea’s en koppen. De lezer scant voor een groot gedeelte en blijft hangen bij een kop die hem/haar aanspreekt. De onderwerpen kies je uiteraard heel nauwkeurig. Het is belangrijk dat de onderwerpen aanspreken bij jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een vraag die je onlangs van een klant hebt gehad of een onderwerp waarvan jij weet dat het super interessant is voor jouw lezers.

Stap 4 Layout

Nu komen we bij misschien wel het leukste onderdeel van de nieuwsbrief, de lay-out. Hier kun je helemaal los gaan met kleur, beeld en opmaak. Ik adviseer je om een template te maken in de kleuren van jouw huisstijl. Dat is herkenbaar voor je doelgroep. Dus denk aan logo, lettertype en kleuren. Het grote voordeel van het opstellen van een template is dat je deze keer op keer kunt gebruiken met slechts een paar kleine aanpassingen. Dit scheelt je dus enorm veel tijd. Op den duur is het versturen van een nieuwsbrief een fluitje van een cent.

Stap 5 Testen

Als je de hele nieuwsbrief af hebt is het handig om hem eerst aan jezelf sturen om testen of alle linkjes werken. Je kunt de nodige aanpassingen maken totdat jij tevreden bent met het uiteindelijke resultaat. Als alles helemaal naar wens is zet je hem klaar om te versturen.

Stap 6 Wervende titel

Hier komt het allerbelangrijkste van de hele nieuwsbrief: de titel. Deze moet goed aansluiten bij jouw doelgroep. Je kunt er zelfs voor kiezen om 2 verschillende titels uit te sturen zodat je kunt testen welke titel het vaakst wordt geopend. En die titel gebruik je vervolgens voor de rest van de mailinglijst. Wat je wilt is dat zoveel mogelijk mensen jouw nieuwsbrief lezen uiteraard. Je wilt dus de aandacht van de lezer is de inbox vangen tussen al die andere mailtjes. Maak je titel bijvoorbeeld persoonlijk door de naam van de ontvanger te gebruiken en stel een vraag. Bijvoorbeeld: Willem, weet jij hoe je een goede nieuwsbrief opstelt? Willem, wij hebben hier een aantal tips voor jou op een rijtje gezet.

Heb je een vraag over het opstellen van nieuwsbrieven of het inregelen van een mailingsprogramma?

Klik hier om een bericht achter te laten en ik kom er bij jou op terug.

Sluit Menu